veganske julesmåkager
SPONSORERET indhold

3 lækre opskrifter på veganske julesmåkager

Veganske julesmåkager er måske ikke det første, der falder dig ind, når du skal til at bage årets småkager til jul. Men man kan faktisk sagtens bage de kendte julesmåkager i lækre veganske udgaver. Her får du kvinden bag kogebogen Vegansk madglæde, Mia Sommers, skønne bud på lækre veganske jødekager, brunkager og vaniljesmåkager til jul.

Foto: Fra bogen: Vegansk madglæde
08. dec. 2020 | Mad | ALT.dk

3 lækre opskrifter på veganske julesmåkager

Alle opskrifter er fra bogen "Vegansk madglæde"

Veganske jødekager

Jødekager er julesmåkager med sukker og kanel. Betegnelsen opstod i 1700-tallet, fordi de ofte blev solgt af jødiske bagerier. Disse småkager minder mig om barndommens jul, fordi jeg hvert år lavede dem med min mor.

Joedekager-vegansk-opskrift.jpg

Cirka 28 stk.
Ingredienser:
300 g hvedemel
100 g sukker
150 g plantemargarine
4 spsk. vand (60 ml)
Kanelsukker (2 spsk. sukker blandet med 1 tsk. kanel)
Mandelsplitter

PRØV OGSÅ: Vegansk risalamande

Sådan bager du veganske jødekager:

  1. Bland hvedemel, sukker, plantemargarine og vand i en skål.  Bland dejen med hænderne og ælt den. Sæt eventuelt dejen på køl eller rul den ud med det samme.
  2. Drys lidt mel på køkkenbordet og rul dejen ud i et par millimeters tykkelse. Stik småkager ud med småkageforme eller brug kanten af et glas i passende størrelse.
  3. Gentag udrulningen flere gange med dejresterne, indtil der ikke er mere dej tilbage.
  4. Drys kanelsukker og mandelsplitter oven på småkagerne og bag dem ved 200 grader i 7-12 minutter. Hold øje med dem, så de ikke bliver for brune.
  5. Tip: Hvis du ikke har nogen færdige mandelsplitter, kan du lave dem selv. Kog nogle mandler i en gryde i 2 minutter og lad dem derefter ligge i kogevandet i 10 minutter. Smut så mandlerne ud af deres skal og hak dem fint. De er nu klar til brug.

Veganske brunkager

Brunkager er en af den slags småkager, som man godt kan finde veganske i butikkerne, men det er nu også sjovt at lave dem selv.

Brunkager-vegansk-opskrift.jpg

Cirka 28 stk.
Ingredienser:
300 g hvedemel
150 g brun farin
1 tsk. kanel
1 tsk. ingefærpulver
1 tsk. stødte nelliker
50 g mandler, finthakkede
Evt. 1 tsk. revet skal fra en økologisk appelsin
150 g plantemargarine
4-5 spsk. vand

Sådan bager du veganske brunkager:

  1. Bland hvedemel, brun farin, kanel, ingefærpulver, stødte nelliker, mandler og appelsinskal.
  2. Tilsæt derefter plantemargarine og vand. Bland dejen godt og ælt den med hænderne. Sæt evt. dejen på køl eller rul den ud med det samme.
  3. Drys lidt mel på køkkenbordet og rul dejen ud i 2-3 millimeters tykkelse. Udstik dejen med småkageudstikkere eller kanten af et glas og løft dem forsigtigt over på en bageplade beklædt med bagepapir.
  4. Gentag udrulningen flere gange med dejresterne, indtil der ikke er mere dej tilbage.
  5. Alternativt kan dejen rulles ud til to ”pølser” med en diameter på 4-5 centimeter. Pak dem ind i husholdningsfilm og læg dem i fryseren eller køleskabet i nogle timer. De kan herefter skæres ud i tynde skiver med en skarp kniv.
  6. Bag småkagerne ved 200 ºC almindelig ovn i 10-12 minutter.
  7. Hold øje med dem, så de ikke bliver for brune. Pynt evt. de afkølede brunkager med glasur (flormelis + vand).

Veganske vaniljesmåkager/vaniljekranse

Dette er den nemme udgave af vaniljekranse. Det er optimalt at bruge en kødhakker, når man laver vaniljekranse, men sådan en ejer jeg ikke, og bruger man en sprøjtepose og en tyndere dej, flyder de for meget ud. Jeg har eksperimenteret end del, men nu har jeg valgt at lave småkager i stedet for kranse. Det er egentlig også lige meget, hvordan de er formet, for de smager super godt.

Vaniljesmakager-vegansk-opskrift.jpg

20 stk.
Ingredienser:
125 g hvedemel
100 g sukker
50 g mandler
2 tsk. vaniljesukker
75 g plantemargarine
2 spsk. vand

Sådan bager du veganske vaniljesmåkager

  1. Blend mandlerne til de er blevet til mel eller så fint som muligt.
  2. Bland dem med hvedemel, sukker og vaniljesukker.
  3. Tilsæt plantemargarine og vand og bland dejen godt, brug evt. hænderne.
  4. Brug to teskeer til at sætte 20 klumper dej på en bageplade beklædt med bagepapir.
  5. Bag småkagerne i cirka 10 minutter ved 200 ºC almindelig ovn.

5 hurtige spørgsmål om julen til Mia:

Hvad betyder julen for dig?

”Julen betyder hygge for mig. Det er en tid, hvor vi spiser god mad, æbleskiver og andre lækkerier indenfor, imens vi drikker varm kakao og spiller brætspil. Julen er en ekstra god anledning til at ses med familie og venner.”

Hvilke juletraditioner er vigtige for dig?

”Jeg kan godt lide traditioner, hvor vi laver ting sammen i familien. Eksempelvis bager jeg julesmåkager med mine børn hvert år. Det kan der gå flere timer med, og børnene elsker det. Det er en tradition jeg har med hjemmefra, så måske derfor betyder den ekstra meget for mig.”

Er der særlige udfordringer som veganer i juletiden?

”Det bliver lettere for hvert år at være veganer. I år kan man eksempelvis købe veganske æbleskiver for første gang, så det er ikke længere nødvendigt at bage dem selv.”

Hvad er dit yndlingsjuleslik/knas?

”Jeg elsker marcipan og nougat. Men hvis jeg må vælge en dessert, så er jeg helt vild med vegansk risalamande. Den spiser vi hvert år til jul, og mine forældre, som ikke er veganere, kan bedst lide min risalamande.”

Hvad kan få dig i julestemning?

”Julemusik og stearinlys.”

vegansk-madglaede-kogebog.jpg

Mia Sommer er kvinden bag kogebogen Vegansk madglæde, der udkom 1. november i år.

 

Anbefalet til dig