Sarah Becker brodering
Foto: Dennis Morton Sarah Becker er uddannet fra Kunstakademiets Designskole. Har bl.a. arbejdet for Fendi, Dior og John Galliano og lavet plakater for Stilleben.

Sarah Becker: "Vi er fyldt til brækpunktet af masseproduktion og ligegyldigheder"

47-årige Sarah Becker har tidligere broderet accessories for Fendi og Dior og arbejder lige nu på en stor udstilling i Mexico. Kunstneren elsker tekstiler, fordi de ikke lader sig kontrollere og konstant overrasker.

Tekstil er ikke bare tøj på kroppen og tæpper i hjemmet. Tekstiler taler til sanserne og kan både have en praktisk funktion og være kunst. Og så er de uforudsigelige og tidskrævende og passer derfor som tråd i nål ind i tidsånden. Det viser Sarah Becker som kreerer noget af det smukkeste håndlavede design og tekstilkunst herhjemme lige nu.

Hvordan kom du i gang med at arbejde med tekstiler?

– Jeg har altid været tiltrukket af farver, overflader og det taktile, og som lille kunne jeg nærmest bruge timer på at finde ud af, hvilken vaskeklud eller hvilket håndklæde, jeg skulle bruge. Da jeg startede på Kunstakademiets Designskole på tekstillinjen, begyndte jeg for alvor at se muligheden for at arbejde med tekstil som udtryksform.

Hvad gør broderi særligt?

– Det er sanseligt og taktilt, og det er overraskende at arbejde med. Jeg kan arbejde tredimensionelt og lag på lag og ødelægge noget for at bygge det op igen. Da jeg arbejdede for Dior, sagde de altid: “Give it to Sarah, she can fuck it up in a good way.” Du kan ikke styre tekstiler. Jeg sidder heller ikke med en lille fin broderiramme og laver sirlige små sting. Jeg står op og arbejder og sætter det op på en væg med tape. Jeg laver også sting, som du i virkeligheden ikke laver i broderi, men som jeg selv opfinder.

Hvor finder du inspiration?

– Jeg elsker biblioteker. På et tidspunkt broderede jeg rigtig mange dyr, og her sad jeg og kiggede i en masse dyrebøger. Jeg kan godt lide at studere et emne grundigt. Derudover er jeg inspireret af malerkunst, naturen og forskellige kulturer. Senest af en rejse til Mexico, hvor jeg var på et helligt sted, der hedder Monte Albán, hvor zapotekerne har foretaget menneskeofringer.

Hvornår bliver håndarbejde til kunst efter din mening?

– Kunstbegrebet ændrer sig med tiden. Og hvis du bevæger dig ud fra de traditionelle håndværk og eksperimenterer med materialer, så opstår der nye, spændende ting. Jeg synes, at håndarbejde som kunstform skal sprænge nogle rammer. Kunsten bevæger sig hele tiden i forskellige medier, og der skal efter min mening eksperimenteres noget mere med håndarbejde for, at det er kunst.

Hvad er det næste, du skal kaste dig over?

– Jeg er inviteret til at udstille på en stor kunstudstilling i Mexico og er meget optaget af landet og dets håndværksmæssige tradition. Broderi er en del af deres dagligdag, og der er nærmest ikke nogen, der ikke har broderi på tøjet. Udstillingen kræver, at jeg får lavet nogle nye, store værker, og derfor bruger jeg meget tid på at ansøge om midler, så jeg kan få arbejdsro. Broderi er fuldstændig fantastisk, men det tager jo vanvittig lang tid at lave.

Hvorfor tror du, at der er en stigende interesse for håndarbejde?

– Jeg tror, at vi er fyldt til brækpunktet af masseproduktion og ligegyldigheder. Nu vil vi gerne have noget, der taler mere til sanserne. Hvor vi kan mærke, at der er et menneske bagved.

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview, Kvinder du skal kende, Broderi og Design