SPONSORERET indhold

Lektion 2: Har du overskredet en kollegas grænse? Bliv klogere her

Må man nu slet ikke give komplimenter mere? Og hvad hvis man har svært ved at aflæse sin kollega? Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan sikre et godt arbejdsmiljø uden seksuel chikane og anden krænkende adfærd.

Af:: HK Privat Foto: Getty
23. sep. 2020 | Livsstil | ALT.dk

Denne tekst er leveret af HK Privat i samarbejde med ALT.dk. Se resten af lektionerne fra #MeToo-skolen her.

Må man nu slet ikke give hinanden komplimenter mere? Og hvorfor skal det hele være så kedeligt og gråt?

Sådan spørger nogen, når snakken falder på seksuel chikane og usunde sexistiske kulturer på arbejdspladsen.

Men her glemmer mange, at et godt kompliment eller en gensidig flirt på arbejdspladsen jo altid vil forudsætte, at både den, der giver komplimentet og den, der modtager det, opfatter det som en rar og ligeværdig situation, de bliver stillet i.

”Det her handler hverken om flirt eller komplimenter. Det her handler om uønskede seksuelle tilnærmelser og krænkende handlinger, og der er altså ikke noget forhold, der er opstået på baggrund af en klam bemærkning fra en kollega”, siger næstformand i HK Privat, Anja C. Jensen.

Det betyder i praksis, at når vi gerne vil bevare en god tone og et godt og kollegialt arbejdsmiljø, så kan vi alle sammen blive meget bedre til lige at vejre, hvordan sjove bemærkninger, komplimenter og ord bliver modtaget hos den, vi står overfor.

Magt ER en faktor

Selvom vi som danskere ikke altid bryder os om at tale om hierarkier, så betyder det også noget, hvem, der siger noget til hvem. For det kan nemlig også have indflydelse på, hvilken mulighed modtageren oplever at have for at sige fra overfor tilnærmelsen eller tonen.

Og her er næstformand i HK Privat Anja C. Jensen helt klar i spyttet:

”Hvis du er 50 år, og hun er 17 år, eller hvis du er chef og hun eller han er trainee eller elev, så er der slet ingen tvivl: Ti stille og hold dine komplimenter for dig selv.”

Her er hendes 5 råd til dig om, hvordan du lige tager en temperaturmåling på dig selv og dine kolleger:

MeToo skolen Lektion-2.jpg(Modelfoto: Getty Images)

5 måder at finde ud af, om du har overskredet en kollegas grænser eller er del af en usund kultur på arbejdspladsen:

  1. Overvej, hvor du selv er i hierarkiet. Hvis du er leder, så er der bare nogle andre spilleregler og forventninger til dig – og ja, du kan ikke tillade dig det samme, som fx to praktikanter kan overfor hinanden. Sådan er det bare. Men det handler ikke kun om formelle titler. Hvis du nyder en høj status både blandt ledere og kolleger, så kan du også være sværere at sige fra overfor. Og jo højere oppe i hierarkiet du er, jo større er ansvaret.
  2. Tænk før du taler. Det lyder banalt, men overvej lige om det kompliment, som du er ved at give, er for din egen eller for din kollegas skyld. Eller om den joke eller sjove bemærkning, som du har lyst til at dele, kunne opfattes negativt af en eller flere kolleger.
  3. Aflæs din kollegas reaktion. Griner han/hun ægte eller mere afværgende på dine bemærkninger? Møder vedkommende dit blik? Ser vedkommende oprigtigt interesseret ud eller er udtrykket egentlig lidt mere anstrengt? Og hvis du oplever, at nogen siger fra over for dig, skal du lytte og rette ind efter det.
  4. Spørg din kollega. Det er faktisk ikke så svært. Hvis du er i tvivl om, om du er gået over stregen, så opsøg selv en kollega og spørg, hvordan de opfattede situationen.
  5. Hold dig fra sjofle vittigheder, seksuelle bemærkninger og komplimenter, der går på personens krop eller udseende. Det lyder måske kedeligt i dine ører, men de kan faktisk undværes på en professionel arbejdsplads. Gem dem til vennerne – eller drop dem helt.

Video journalist: Nina Buth Olsen

Anbefalet til dig