Påklædning spiller en afgørende rolle i vores indtryk af et menneske, og alle detaljer, helt ned til snittet på jakkesættet, har betydning for, hvordan vi vurderer en person. Derfor har de mennesker, der har til opgave at klæde skuespillerne på i film og serier, også stor indflydelse på, hvordan vi som seere opfatter karaktererne.
Den magt er Signe Sejlund ganske bevidst om. Hun er kostumedesigner og har skabt garderober til karaktererne i film som "Serena" (Susanne Bier, 2014) og "En Soap" (Pernille Fischer Christensen, 2006). Hendes seneste opgave har været at klæde skuespillerne i Susanne Biers nye serie "Natportieren" ("The Night Manager") på.
– Jeg har arbejdet med Susanne i mange år, helt fra starten med "Den Eneste Ene", og det, jeg er mest glad for ved måden, vi arbejder sammen på, er, at hun inddrager mig meget tidligt i processen. Jeg var med til den allerførste gennemlæsning af manuskriptet. Det har stor betydning for mit arbejde, for selvom de ikke spiller deres rolle, får jeg meget inspiration, når jeg hører deres stemmer og ser deres ansigter, fortæller hun.
Danske brands i engelsk spionunivers
"Natportieren" er baseret på en spionroman af John le Carré og følger den engelske soldat Jonathan Pine (Tom Hiddleston), som bliver hyret af sikkerhedstjenesten til at infiltrere et miljø af magtfulde og stenrige forretningsfolk. Men selvom miljøet er ærkebritisk, har den danske kostumedesigner alligevel fået sneget en hel del danske brands ind i serien:
– Man skal jo som kostumedesigner prøve at finde ud af, hvad er ens afsæt er. Og når det nu var en dansk instruktør, som var blevet bedt om at instruere en stor, international serie, syntes jeg, at det var oplagt, at bruge så mange danske designere som muligt i serien.
Signe Sejlund har tænkt over alle detaljer i kostumedesignet, helt ned til smykkerne, som karaktererne bærer. Her ses skuespiller Aure Atika i Ole Lynggaard-øreringe og Elisabeth Debicki i øreringe særligt designet til hendes karakter fra Josephine Bergsøe. Foto: PR-billede
"Kostumerne er et redskab for skuespillerne til at kunne spille deres rolle. Det er det, kostumer skal kunne," siger Signe Sejlund, der til serien "Natportieren" har gjort brug af flere danske designere. Kjolen på billedet er for eksempel designet af Elise Gug. Foto: PR-billede
Signe Sejlund har tænkt over alle detaljer i kostumedesignet, helt ned til smykkerne, som karaktererne bærer. Her ses skuespiller Aure Atika i Ole Lynggaard-øreringe og Elisabeth Debicki i øreringe særligt designet til hendes karakter fra Josephine Bergsøe. Foto: PR-billede
Annonse
Den kvindelige karakter, Jed, spillet af Elisabeth Debicki, har været en af de mest interessante karakterer at arbejde med som kostumedesigner på "Natportieren", fortæller Signe Sejlund. Her ses hun i en kjole, som Ole Yde har designet specielt til rollen. "Jed har sådan en helt gudinde-agtig skønhed, og hun skal være, som om hun altid svæver fem centimeter over jorden. Selvom hun er iklædt de dyreste couture-kjoler, skal hun bære dem, som om de var en pyjamas for hende. Det fortalte jeg Ole Yde, og så designede han denne kjole ud fra mine tanker om karakteren," siger hun. Foto: PR-billede.
Elisabeth Dibicki i en pels fra Copenhagen Fur. Foto: PR-billede.
Signe Sejlund har blandt andet inddraget brands som Ole Yde, Sand, Georg Jensen og Ole Lynggaard i serien, der i sit visuelle udtryk trækker på den renhed og minimalisme, som forbindes med skandinavisk design ude i verden.
– Der var så mange spændende designere, vi kunne have taget fat i. Men jeg er jo også nødt til at forholde mig til det univers, vi er i. Og her er det jo et overklassemiljø med virkeligt rige mennesker, spioner og skurke. Og det er der selvfølgelig nogle brands, der passer bedre til end andre.
Den kvindelige karakter, Jed, spillet af Elisabeth Debicki, har været en af de mest interessante karakterer at arbejde med som kostumedesigner på "Natportieren", fortæller Signe Sejlund. Her ses hun i en kjole, som Ole Yde har designet specielt til rollen. "Jed har sådan en helt gudinde-agtig skønhed, og hun skal være, som om hun altid svæver fem centimeter over jorden. Selvom hun er iklædt de dyreste couture-kjoler, skal hun bære dem, som om de var en pyjamas for hende. Det fortalte jeg Ole Yde, og så designede han denne kjole ud fra mine tanker om karakteren," siger hun. Foto: PR-billede.
Elisabeth Dibicki i en pels fra Copenhagen Fur. Foto: PR-billede.
Hvordan udvælger du, hvordan de forskellige karakterer skal gå klædt?
– I det øjeblik, jeg læser manuskriptet, får jeg en masse idéer og billeder i hovedet. Så sætter jeg mig ned og laver nogle mood boards, og finder ud af, hvilke farver, materialer og teksturer, der kunne passe til hver enkelt karakter. Jeg arbejder også tæt sammen med produktionsdesigneren, for jeg er meget afhængig af de locations, vi er på. Og i sidste ende er det jo et kæmpestort puslespil, hvor det hele skal passe sammen, for man fortæller jo så meget om en karakter gennem påklædning, fortæller hun og tilføjer:
– Vi udtrykker os alle sammen gennem tøj. Det er et redskab, vi kan bruge til at fortælle verden, hvordan den skal opleve os. Og på den måde har man jo en enorm magt som kostumedesigner til lynhurtigt at fortælle, hvem man har med at gøre. Så derfor skal man også være sikker på, at man vælger det helt rigtige, så man ikke sender nogle skæve signaler med tøjet.
Kostumedesigner Signe Sejlund har bestemt, hvordan karaktererne i "Natportieren" skal tage sig ud på skærmen. Foto: Charlotte Stærk.
Kostumedesign kræver empati
Signe Sejlund har altid interesseret sig for, hvordan mennesker udtrykker sig gennem tøj. Hun husker endda, hvordan hun gennem tiden ofte er blevet beskyldt for at "glo" – simpelthen fordi hun ikke kan holde op med at kigge, hvis hun ser et menneske, der ser interessant ud.
Annonse
Og det er måske netop denne interesse, der har ført hende ind i faget, forklarer hun:
– Før i tiden tror jeg faktisk ikke engang rigtig, at jeg var klar over, at kostumedesigner var et job, man kunne have. Men jeg har altid kigget på mennesker, og altid været meget nysgerrig på mennesker, og hvordan mennesker ser ud. Og så har jeg en stor interesse generelt for mode og design. Og kombinationen af de ting har nok ført mig til det sted, hvor jeg er i dag, siger hun.
Kostumedesigner Signe Sejlund har bestemt, hvordan karaktererne i "Natportieren" skal tage sig ud på skærmen. Foto: Charlotte Stærk.
Når Signe Sejlund arbejder med kostumedesign, laver hun en garderobe til hver af karaktererne i filmen eller serien, og derfra planlægger hun, hvad de skal have på i de enkelte scener. Hun skal også være opmærksom på continuity, fortæller hun. To scener, der foregår på samme dag, kan godt blive optaget med ugers mellemrum, og det må man selvfølgelig ikke kunne se på karakterernes beklædning.
– Der er altid nogle ting, man ikke kan regne ud på forhånd. Nogle gange har man nogle idéer, man forfølger og er sikker på, indtil man pludseligt ser, at det ikke går. At man må gøre noget andet. Det sker ind i mellem. Det er så levende at lave kostumer. Jeg kan ikke bare have et kostume lagt frem til hver scene eller hver skuespiller hele serien igennem. Skuespillernes karakterer udvikler sig også løbende, og locations kan se anderledes ud, end man troede, at de ville, siger Signe Sejlund.
Hun mener, at en god kostumedesigners vigtigste egenskab er evnen til at lytte. Til skuespillerne, instruktørerne og til selve situationen:
– Noget af det allervigtigste er, at man er empatisk. Man skal være god til at lytte og mærke, hvor skuespillerne og instruktøren gerne vil hen, og hvad de mærker. For hvis kostumet ikke føles rigtigt, kommer det ikke til at fungere. Og samtidig skal man hele tiden holde fast i sin grundidé. Jeg skal hele tiden sørge for, at jeg ender der, hvor jeg gerne vil ende.