5 ting du ikke vidste, at Facebook har gang i lige nu
SPONSORERET indhold

5 ting du ikke vidste, at Facebook har gang i lige nu

Facebook er ikke bare Facebook længere - vil de overtage verdensherredømmet?

Af: Anja Tønning Foto: Alamy
27. feb. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

I sidste uge købte Facebook app’en Whatsapp for en hel masse penge (103 mia. kr.). Jeg er egentlig lidt ligeglad - ligesom mange andre danskere måske er, fordi Whatsapp ikke er så stort i Danmark (endnu).

Men Facebook gjorde det for at få adgang til alle brugerne - der er over 450 mio. brugere på Whatsapp, og mange af dem er i lande, som Facebook endnu ikke er store i.

Men betyder det, at Facebook er ved at overtage verden? Måske. Samtidig med at rygterne om, at interessen for Facebook er dalende… Min interesse for Facebook er måske ikke ligefrem dalende, men min måde at bruge Facebook på er forandret. Facebook er ikke længere kun et privat medie for mig. Det er min nyhedssplatform. Og det ved Facebook godt.

"Facebook er ikke længere kun et privat medie for mig. Det er min nyhedssplatform."

Derfor udvikler Facebook sig.
1. Facebook Paper
I starten af februar lancerede Facebook den nye app Facebook Paper, som udvælger nyheder for mig og viser det i et fancy magasinagtigt layout. Og nyhederne er et herligt miks af mine venners opdateringer og af de sider, jeg “synes godt om”. Facebook Paper er pt. kun til iPhone og iPad og er ikke tilgængeligt i Danmark endnu. Du kan dog sagtens hente den alligevel - find en simpel guide til det her.

2. Kvalitetsindhold fremfor mange fans
Det er ikke nyt, at Facebook udvælger, hvilket indhold jeg skal se. Men nu er fokus i højere grad på godt indhold. Dvs. at de belønner virksomheder og brugere som laver rigtig godt indhold til deres fans - hvilket bl.a. vurderes ud fra, hvor meget interaktion (likes, kommentarer og delinger), der er med indholdet. Det betyder, at bunkevis af fans ikke nødvendigvis er en fordel for virksomhederne længere. Derimod er det procentdelen af fans, der interagerer med indholdet, der er vigtig. Du kan læse om Burger King, der belønnede fans for at “unlike” dem på Facebook her.

3. Mange flere annoncer
Heller ikke annoncer på Facebook er nye. Men nu er det betydeligt færre af en virksomheds fans, som ser deres statusopdateringer. Faktisk er det kun omkring 15 %. Det betyder, at virksomhederne i højere grad må betale annoncekroner for at få vist deres indhold for fans. Jeg er ikke bange for reklamerne (endnu), da de jo netop ofte er relevante for mig. Modsat tilfældige annoncer i en avis eller på tv. Hvis du går op i Facebook-sider for virksomheder, kan du nørde lidt ned i nogle tal fra Komfo her


4. Whatsapp - gratis sms og telefoni
Whatsapp er som netop købt af Facebook. Det er en app til at sende beskeder uden at betale sms-takst. Og planen er, at den også skal kunne bruges til telefonopkald over nettet (læs mere her). Appen har fået 450 mio. brugere på 5 år. Og hver dag får de 1 mio. nye brugere. Det er mange og derfor er app’en er interessant. Foreløbigt er planen, at Whatsapp ikke integreres i Facebook, men fortsætter som sin egen. Facebook siger selv: "Vores mission er at gøre verden mere åben og sammenhængende.” Det lyder jo fint og ikke særligt “Vi overtager verdensherredømmet”-agtigt.

5. Instagram
Facebook ejer også Instagram - det er godt nok old news, faktisk er det to år siden og de betalte “kun” omkring 5 mia. kroner. Men mange ved det ikke, og mange (især unge) vælger at bruge Instagram for at undgå de massive mængder af indhold og virksomheder man finder på Facebook. Jeg bruger selv Instagram som en form for underholdning. Det er så let tilgængeligt. Men her er virksomhederne også begyndt at kigge indenfor. Og reklamer. Læs mere om Instagram her.

Læs flere klummer af AnjaTønning her