Det kan være sin sag at finde et festlokale til sit bryllup.
Foto: Alamy Det kan være sin sag at finde et festlokale til sit bryllup.

Festlokale til bryllup

7 gode råd: Sådan finder I det rigtige festlokale til jeres bryllup

Det kan være svært at finde det rigtige festlokale til et bryllup. Her er syv råd fra en bryllupsarrangør.

1. Vær ude i god tid

Når I skal finde et festlokale til jeres bryllup, skal I først og fremmest finde ud af, hvad der er vigtigst: Det rigtige lokale eller den rigtige dato.

- Datoen kan have rigtig stor betydning for udvalget af steder, fortæller fest- og bryllupsarrangør Betina Sjöholm Rønne fra Maid of Honour.

- Vil man giftes på en af de mest populære datoer, skal man være ude i virkelig god tid. Hovedreglen er, at man skal være ude i hvert fald et år i forvejen, hvis man er kræsen omkring festlokalet, fortæller hun.

Nogle gange er det endda ikke nok. Gør op med jer selv, om I er villige til at rykke jeres bryllup uden for den populære sommersæson, eller om I måske endda vil rykke brylluppet et helt år for at få det lokale, I allerhelst vil have.

LÆS OGSÅ: DIY: 7 idéer til bryllupsinvitationer du selv kan lave

2. Ligger det for langt væk?

En fest i en lade på landet lyder så hyggeligt og romantisk, men overvej om det bliver for besværligt – og dyrt – hvis I skal transportere gæsterne fra kirken eller rådhuset ud til festlokalet.

- Hvad er der af transportmuligheder, hvor lang tid tager det at komme derhen, og hvilke udgifter er der forbundet med det? Mange glemmer, at det også koster noget at komme hen til festlokalet med mindre, det ligger lige om hjørnet. Det er en ting, der ofte kommer oveni kuvertprisen, siger bryllupsarrangøren.

Valget af lokale er også relevant i forhold til jeres tidsplan for dagen. Skal I fotograferes, og skal det være ved kirken, ved festlokalet eller et tredje sted?

- Det kan også have indflydelse på, hvor langt væk I skal. Det hele tager jo tid.

3. God mad eller lille budget? Hvad er vigtigst?

Beslut jer for, hvad der er det vigtigste for jer og ikke mindst for jeres økonomi.

- Er det god mad, der er vigtigt? Hvad er budgettet? Hvor mange penge har I råd til at betale?, spørger Betina Sjöholm Rønne.

Det hele er afgørende for, om I skal vælge et sted, der laver og serverer maden til en fast kuvertpris, eller om I skal leje en spejderhytte og selv stå for maden. Et lille budget er ikke nødvendigvis lig med en kedelig bryllupsmiddag, men det kan være, at I bliver nødt til at skære ned på antallet af gæster, hvis I gerne vil servere østers og ægte champagne aftenen igennem.

LÆS OGSÅ: 10 fede bryllupslokaler i København

4. Er kuvertprisen for god til at være sand?

- En god tommelfingerregel er, at man skal regne med, at et bryllup koster i hvert fald 1.000 kroner pr. kuvert. Mange bliver indfanget af steder, der reklamerer med kuvertpriser på 600-700 kroner. Man skal altid stille spørgsmålet: Hvad er der så ikke med i den pakke?, anbefaler bryllupsarrangøren.

Måske I tænker, der er mad, kaffe og vine til, og så må det vel være fint. Men skal I også have noget at drikke efter middagen, når festen er gået i gang, skal I måske betale ekstra. Hvad med duge? Og blomster? Er det med i prisen? Nogle steder koster det også ekstra at fortsætte festen efter et bestemt tidspunkt på natten. Så ender det med, at den lave pris alligevel sniger sig op på i hvert fald 1.000 kroner pr. gæst.

5. Overvej alternativer

- Kender I nogen, der har en have, hvor I kan sætte et telt op? Det er det billigste. I kan også finde festlokaler, som er noget billigere at leje. Det er typisk spejderhytter, foreninger I har tilknytning til, og hvor I på en eller anden måde har mulighed for at leje et festlokale, siger Betina Sjöholm Rønne.

Bor I i Københavnsområdet er priserne generelt højere end på Fyn og i Jylland. Overvej, om I kan rykke festen et stykke ud af byen. Planlægger I f.eks. at holde et slotsbryllup, hvor gæsterne alligevel skal overnatte, kan I spare penge ved at gøre det i Jylland i stedet for på Sjælland.

Tænk alternativt. Det kan endda blive meget mere romantisk end at holde festen på en restaurant. Farmors lade eller den sommerhushave, hvor bruden har brugt alle sin barndoms somre er glimrende bud på en bryllupslokation. Kender I måske en kok, kan lillesøsteren til en veninde skænke champagne til receptionen, og vil svigermor bage bryllupskagen, kan I skrue prisen langt ned.

6. Regn alle udgifter med i jeres budget

Men selvom I tænker alternativt og får venner og familie til at hjælpe, skal I passe på pengene, hvis I gerne vil holde budgettet nede.

- Mange har den opfattelse, at det må være billigere at gøre det selv, men med mindre I selv står i køkkenet og laver alt, kan det ofte betale sig at sætte sig ned og virkelig regne priserne igennem. For når man skal ud og leje et lokale, kan det være, I skal betale for alt fra stole, borde, lys og blomster til mad og bartendere, siger bryllupsarrangøren.

Det kan løbe op, og priserne nærmer sig hurtigt det samme, som havde I valgt at købe en færdig pakke på en restaurant. Lejer I et festlokale, så husk, at I sikkert skal betale ekstra for at få adgang til det allerede fredag, så I kan pynte op. I vil sandsynligvis også gerne leje det søndag, så I ikke skal rydde op og gøre rent lørdag nat efter festen.

7. Vær sikre på at I må feste til den lyse morgen

- Uanset om I vælger et festlokale eller en restaurant, så tjek hvor længe man må feste, siger bryllupsarrangøren.

Vil I gerne feste, til solen står op, er det ærgerligt, hvis der skal være stille allerede klokken 02:00, så vær sikre på at der må være skruet helt op for anlægget ud på de små timer.

LÆS OGSÅ: DIY: 7 bordkort til bryllup du selv kan lave

LÆS OGSÅ: 13 par der valgte en noget anderledes form for "forlovelsesringe"

Se, hvad vi ellers skriver om: Bryllup