Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Tabu: Afvisninger
Foto: Getty Images Sådan håndterer du en afvisning

Tabu: Afvisninger

7 tips til at komme styrket ud på den anden side, hvis du får en afvisning

Det kan føles som at få en spand kold vand i hovedet at blive afvist. Men i stedet for at skamme dig og begynde at tvivle på dig selv, så brug afvisningerne til at komme styrket ud på den anden side. Du kan nemlig lære meget af de afvisninger, du får gennem livet.

Carrie Bradshaw blev dumpet på en post-it i "Sex and the City". Leonardo DiCaprio blev Oscar-nomineret igen og igen og måtte hvert år mønstre sit bedste pokerfjæs, før han endelig fik statuetten efter en kraftpræstationen som en pelsjæger, der næsten blev ædt af en bjørn. Og Albert Einstein blev mødt af pessimisme af hele den etablerede fysikerverden, da han fremlagde nogle af sine i dag mest kendte og anerkendte teorier.

Afvisninger, fiaskoer, skuffelser og nederlag rammer os alle. Fælles for os mennesker er, at vi begynder at tvivle på os selv og vores egne evner, når vi bliver afvist.

Men hvor nogle formår at bryde ud af de negative tankemønstre, hænger andre fast i dem, fortæller psykoterapeut Katrine Boeck.

– Der er stor forskel på, hvordan vi reagerer på at få en afvisning. Hvis man har nogle negative oplevelser i bagagen og generelt ikke føler, at man er god nok, vil man være ret sårbar over for en afvisning. For når man får en afvisning, føler man sig ikke accepteret og anerkendt. Og så har man en tendens til at tage afvisningen meget personligt, og det skal man ikke. Andre har lettere ved at bibeholde en følelse af, at de er noget værd, selvom de får et nej.

LÆS OGSÅ: 13 vigtige ting, du lærer af at date en bad boy

Tal om nedturene

Det kan være enormt skamfuldt at blive afvist. De fleste af os vil nemlig gerne tage os godt ud over for omverdenen og give indtryk af, at vi har succes med de projekter, vi går ind i, og de ting, vi foretager os. Så vi deler feriebilleder af turkisblåt hav i Thailand og poster kyssebilleder med kæresten, men hvornår har du sidst læst et facebook-opslag fra en ven, der lige har fået et nej?

– Vi fortæller ikke om nederlagene, fordi vi helst ikke vil udstille os selv. Vi er bange for, hvad andre tænker om os. Får vi afslag på en jobansøgning, bliver vi bekymrede for, at andre vil se ned på os og tro, at vi ikke er dygtige til vores job. Fordømmelsen lurer lige om hjørnet, og den er vi så afsindigt bange for, forklarer NLP-coach Michael Kold.

– Men sandheden er jo, at vi alle får nogle knubs her i livet. Vi har gode dage og dårlige dage, men det er som regel ikke de dårlige, vi taler særligt meget om. Det bliver fejet lidt ind under gulvtæppet, og det er helt klart en mangelvare på de sociale medier. Det hele virker meget rosenrødt. Jeg har arbejdet med tusindvis af mennesker, og jeg har ikke mødt nogen, for hvem det kun er sådan, siger Michael Kold.

Begge eksperter opfordrer til, at vi tillader os at flage med vores nederlag.

– Det er sårbart, men nødvendigt, at vi deler de her ting med hinanden, så vi ikke føler os alene med modgangen. I den tid vi lever i, hvor så mange får det til at fremstå, som om de lever et problemfrit liv, kræver det endnu mere mod at gå imod strømmen. At bryde med glansbilledet, siger Katrine Boeck.
Og modsat hvad du måske tror, vil din omverden højst sandsynligt tage rigtig godt imod din udmelding.

– Det, der mange gange sker, når vi deler ud af fiaskoerne, det er faktisk, at vi oplever det modsatte af fordømmelse. Altså at vi vinder respekt. At folk siger: "Hvor er det stærkt, du tør sige det. Fedt, at du står ved det, for det oplever jeg også selv." Pludselig føler man sig ikke længere alene med det, fortæller Michael Kold.

LÆS OGSÅ: Marie Jedig om at være bange og ensom om søndagen

Lær af afvisningen og kom videre

I stedet for at svælge rundt i selvmedlidenheden og sætte dig selv i offerrollen, så brug afvisningen konstruktivt. Som et springbræt til at komme videre, anbefaler Michael Kold.

– Der er ingen tvivl om, at vi bliver stærkere for hver afvisning, vi får, hvis vi håndterer afvisningerne rigtigt. Du skal ikke slå dig selv oven i hovedet med dem og trykke på prygleknappen. Det er nedbrydende. Men hvis du i stedet kan tænke: Den her afvisning gav mig muligheden for at lære noget, så bruger du jo afvisningen konstruktivt. Hvis du har mistet din partner, så fokuser på, hvilke signaler det var, du overså. Hvad skal du være opmærksom på i dit næste parforhold? Sådan bliver du bedre til at "læse" din næste partner. Hvis du har fået afslag på en jobansøgning, så ring til arbejdsgiveren og spørg, hvorfor de ikke ansatte dig. Så er du opmærksom på, hvad du skal gøre anderledes til næste jobsamtale. På den måde kan du også få kommentarer på din fremtoning. Var du for frembrusende eller tilbageholdende? Havde du for meget fokus på dig selv og for lidt på virksomheden eller omvendt? I stedet for at dunke dig selv oven i hovedet med dit afslag, så brug det til at komme videre og gøre det bedre næste gang.

 

Sådan håndterer du en afvisning

  1. Vis dig selv empati
    Vær der for dig selv med empati og støtte, som du ville være der for en ven.
  2. Tag det ikke personligt
    Husk, at de fleste afvisninger handler mere om "afviserens" holdninger og behov, end de handler om dig som person.
  3. Flyt fokus
    Har du fået afslag på et job, kan du flytte dit fokus fra din personlighed til din fremtoning. I stedet for at gøre dig selv forkert, så fokusér på noget, du godt kan ændre: Din facon og handlemåde i situationen. Det kan være afgørende for, at du får det næste job.
  4. Stop gætterierne
    Lad være med gætte og danne fejlagtige antagelser om modpartens hensigter, når du har oplevet en afvisning. Forhold dig til det, du ved, så dit næste træk bygger på fakta og ikke forestillinger.
  5. Spørg ind til afvisningen
    De fleste af os har mere lyst til at flygte fra kritik end spørge ind og dermed risikere mere kritik. Men du kan få meget vigtig viden ud af det, og du har masser af gode kvaliteter og kompetencer, selv om det er nogle andre, der er vigtigst for afsenderen i denne situation.
  6. Accepter afvisningen
    Forsøg ikke at få "afviseren" til at føle sig forkert, fordi han eller hun har afvist dig. Hvis du accepterer, at han/hun har en anden oplevelse af situationen, så kommer du hurtigere videre.
  7. Tænk fremad
    En afvisning kan også være en anvisning til noget andet, der måske er bedre for dig. En positiv effekt af afvisninger er, at de kan styrke dig. Nu ved du, hvordan det føles at få en afvisning, og at du sagtens kan overleve det!

Kilder: Psykoterapeut Katrine Boeck og NLP-coach Michael Kold.

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi