
Da Xenia Lach-Nielsens datter flyttede hjemmefra, overraskede farens reaktion hende
Mens der var fuld fart over karrieren, var der opbrud i Xenia Lach-Nielsens familie. Sangeren var dog mere klar til, at datteren flyttede end hendes mand, Peter Gantzler.
Da sanger og skuespiller Xenia Lach-Nielsen og skuespiller Peter Gantzlers datter flyttede hjemmefra i 2018, havde Xenia Lach Nielsen fuld fart over karrieren og var mere klar til, at datteren rykkede i sit eget, end Peter Gantzler var.
”Min datter, Rosa, flyttede hjemmefra i 2018. Og det endte med at være langt hårdere for hendes far, der ellers havde været skeptisk ved overhovedet at kaste sig ud i forældrerollen, end for mig. Jeg tror bare, at han helst ville være sammen med sin datter hele tiden, og at det var hårdt at mærke, at det bare ikke skete så ofte," siger hun til Hendes Verden uge 25, og fortsætter:
"Jeg var mere klar til det. Også fordi jeg vidste, at hun ville lande blødt og godt i familiehuset i Fiolstræde.”
Datteren flyttede nemlig ind i den lille lejlighed, som Xenia Lach-Nielsen selv var flyttet hjemmefra i.
”Med min søsters datter i en anden lille lejlighed. Og mine forældre imellem dem. Det hus er som sådan en sikker, urokkelig havn for min familie. Vi har alle sammen boet der gennem tiden. Og nu bor min datter der. Midt i byen. Det er helt perfekt.”
Begynder at få hovedroller
Mens der var opbrud i familien, begyndte Xenia Lach-Nielsen at få flere hovedroller
Det er offentligt kendt og debatteret, at mange kvindelige skuespillere og sangerinder oplever, at rollerne svinder ind, når de bliver ældre – men sådan har det ikke været for hende, da hun ramte 40’erne.
”Jeg har ingen idé om, hvad der skete… Jeg begyndte pludselig at få hovedroller i stort opsatte musicals og musik-forestillinger. Efter en karriere, hvor jeg ellers klart var blevet castet mest i biroller og i øvrigt havde elsket det, stod jeg pludselig på scenen som Florence i 'Chess' og som Ida i musical-opsætningen af Biers 'Den skaldede frisør',” siger Xenia Lach-Nielsen.
Hun forklarer, at det har været spændende at få mere materiale at arbejde med, samt at hovedrollerne har ofte en længere og mere udarbejdet baggrundshistorie.
”Men jeg er ikke blevet det mindste duperet eller noget som helst andet over hovedrollerne, for i virkeligheden vil jeg bare gerne være med. Det handler virkelig om fællesskabet for mig. Den kollektive ånd og sjæl, der opstår på en produktion. Det er den, jeg altid har ønsket mig at være en del af. Og stadig værdsætter allerhøjest ved mit fag.”
Læs hele interviewet med Xenia Lach-Nielsen i denne uges Hendes Verden, hvor hun også fortæller om mødet og kærligheden til Peter Gantzler.
