ræning

ræning

6 gode tips: Det skal du spise før træning

Er du i tvivl om, hvad der er godt at spise inden din træning? Her får du 6 madvarer, der er gode for dig og din krop, og som resulterer i både bedre træning og endnu bedre resultater.


Avokado
Avokado har et væld af sundhedsfremmende egenskaber. De grønne sundhedsbomber indeholder enkeltumættet fedt, der kan sænke kolesteroltallet og hjælpe med at holde muskler og led stærke og smertefri. De er kilde til linolsyre, som er bedre kendt som omega-6 fedtsyre, der kan forbedre blodsukkerbalancen.

Bananer
Bananer har et højt indhold af B-vitaminer, som kroppen skal bruge for at producere energi. Mangel på natrium er den største synder bag muskelkramper, og undersøgelser viser, at kalium som bananer har et højt indhold af, spiller en birolle her. Bananer har ligeledes et højt indhold af kostfibre, der hjælper til med at regulere kropsvæsken.

Bær
Friske bær er rige på antioxidanter, og har en række enestående sundhedsfremmende egenskaber. Blot en håndfuld blåbær, hindbær, eller brombær er en glimrende kilde, der forbedrer kredsløbet og fremmer transporten af nærringsstoffer rundt i kroppen. Når du køber friske bær, så gå efter farven på bærerne. Jo dybere farven er, jo sundere er de.

Gulerødder
Luk øjnene, og de smager næsten som knasende slik. Gulerødder er gode for dig og fulde af næringsstoffer. De kulhydrater, der er i den orange grønsag, giver energi til musklerne og kalium, der er med til at kontrollere blodtrykket og muskelsammentrækninger.

Æg
Æg indeholder protein, som er med til at bygge din muskelmasse op og giver dig energi. Spring ikke æggeblommen over, da blommen en god kilde til jern og er fyldt med lecithin, der er afgørende for hjernens sundhed.

Laks
Laks er sundt og godt for hjertet. Laks har et højt indhold af olier, som har stor betydning for et velfungerende immunforsvar. Nye undersøgelser tyder på, at enkeltumættet fedt og omega-3 fedtsyrer, der er i laks, kan hjælpe til at mindske abdominal fedt, som er det fedt, der sidder på maven, og som er farligt. Laks har et højt indhold af mange forskellige antioxidanter som f.eks. D-vitamin, der fremmer optagelsen af kalcium og er gavnligt for knoglerne, og selen, som er et virkningsfuldt, antioxidantisk mineral, der fremmer produktionen af antistoffer.

Kilde: Womens Health

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning og Træningsprogram