Sund morgenmad - ideer og opskrifter

Opskrifter på sund morgenmad

Få den bedste start på dagen med et sundt og nærende morgenmåltid. Vi har samlet masser af gode opskrifter på sund morgenmad med alt fra omeletter, grød og pandekager til skyr med müsli, hjemmelavet granola og smoothies. Start f.eks. din dag med: 

mere om Sund morgenmad
Henter...

Her på siden finder du masser af skønne opskrifter på lækker og sund morgenmad som mætter godt – fælles for dem alle er, at de både kan bruges i forbindelse med vægttab, kostomlægning, eller hvis du bare gerne vil leve lidt sundere.

Sund morgenmad

 

Ifølge madskribent og kostekspert Ditte Ingemann er morgenmåltidet en del af dagens tre hovedmåltider, og bør derfor prioriteres i lige så høj grad som frokost og aftensmad. Og din morgenmad, og hvad den består af, har betydning for dit energiniveau resten af dagen. Få hendes bedste bud på en sund og nærende start på dagen her: GROVE VAFLER OG 3 ANDRE SUNDE TIL MORGENMADEN

Derfor skal du ikke springe morgenmaden over, hvis du vil tabe dig
Ved at starte morgenen med frugt, grønt, masser af fibre og protein får du en rigtigt god og lang mæthedsfornemmelse, som påvirker dit energi- og koncentrationsniveau resten af dagen. Hvis du er i gang med et vægttab eller gerne vil tabe dig, så lad endelig være med at springe morgenmaden over, da du bedre kan skippe fristelserne senere på dagen, hvis du kommer godt fra start med en sund og mættende morgenmad. (Kilde: Ditte Ingemann)

LÆS OGSÅ: Sund morgenmad: Det spiser eksperterne

En god sund morgenmad, kunne f.eks. være:

Havregrød med hyldeblomst 

Supersund grød med quinoa

Skyr med bagt granola 

Hurtig morgensmoothie: Powersmoothie med skyr 

Sund morgenmad på farten
Selvom du ikke har så meget tid, kan du sagtens starte din dag med et sundt og nærende morgenmåltid – det kræver blot lidt planlægning. En hurtig morgenmad kunne f.eks. være en omgang ’over-night oats’ – en havregrød, som ikke skal koges, men blot står natten over i køleskabet, så den er spiseklar næste morgen. Se hvordan du gør her: Overnight oats - opskrift på raw havregrød

Er du ikke så meget til grød om morgenen, kan du lave en smoothie – det behøver ikke tage lang tid, hvis du har lavet ingredienserne klar i forvejen. F.eks. ved at pakke små poser med det stykker af frugt og grønt, som du skal bruge i små fryseposer. 

Sund morgenmad til børn?
Mange børn har ikke den store appetit om morgenen, og det kan være svært at finde på sunde alternativer, når det mest afgørende er at få noget mad i barnet, inden afgang til skole eller børnehave.  Også her kan en lækker smoothie måske være en løsning, og du kan finde over 100 lækre opskrifter på sunde smoothies her: SUNDE SMOOTHIES 

Hvis en smoothie ikke er sagen, kunne en morgenmadskage måske være sagen? Ja, du læste rigtigt, selvom det næsten lyder for godt til at være sandt. Men du kan faktisk sagtens spise kage til morgenmad, og holde den slanke linje! Her får du Anne Bechs lækre opskrift på en super lækker kage med masser af protein, som du kan spise til morgenmad. Kagen holder dig mæt i mange timer, så du ikke går 'sukkerkold' inden frokost. Og mon ikke ungerne vil synes, at det er ret sejt at få lov til at spise kage til morgenmad! Sådan laver du morgenmadskage

Er kage til morgenmad lidt for meget, kan du forsøge dig med pizza – f.eks. en morgenmadspizza  eller en morgenpizza med bladbeder 

Slankende morgenmad
Vil du gerne ned i vægt, er det dumt at springe måltider over – især morgenmaden er vigtigt. Prøv f.eks. at lave Healthy Skinny Bitchs slankende morgenmad: Omelet med spinat & skinke eller Pandekager med skyr & bær 

Så ligegyldigt om du er til sund morgenmad med æg, skyr, bær, eller hellere vil have havregrød, chiagrød eller en acai-bowl, finder du med garanti en opskrift her på siden, som kan give dig en god og sund start på dagen. God fornøjelse!

Vores lækre opskrifter på sund morgenmad kommer fra FIT LIVING, ALT for damerne, Eurowoman, Boligliv, Hendes Verden og Hjemmet.